Isnin, 29 Mac 2010

ZALIM...

Saya menulis ni sambil mendengar lagu 'pergi' nyanyian Aizat. Cukup menyentuh hati...dari dulu lagi saya suka lagu ni..tak tau lah kenapa...

Terpanggil untuk menulis pagi ini. Baru jam 10.33 pagi..sebenarnya banyak kerja yang perlu dibuat sebelum bercuti...tetapi hari ini mood saya beralih...pagi tadi tolong ambil stok barang unit dan selepas itu pulak dok membelek pokok-pokok di kubikal Nora (cuti bersalin) dan saya sekali...dah kering air semuanya...kalaulah pokok tu boleh bercakap dah disumpah seranahnya saya..zalim sesangat pun..

Sekadar pokok tak mengapa lah kot..janganlah kepada manusia pun kita 'zalimi'. Menzalimi ini tidak perlukan pukul terajang sebenarnya...kerana ramai di kalangan kita yang masih berfikiran kuno yang memberi konotasi tersebut. Kini..semakin ramai manusia yang menzalimi oran lain dengan mendera mental mereka...memunahkan sebahagian daripada kepercayaan dan harapan yang mungkin diletakkan sepenuhnya kepada empunya diri.

Saya sangat suka memerhati..sangat suka berempati dan sebenarnya sangat sakit jika 'rajin' sangat berbuat begini. Banyak hati yang telah berkecai cuba dicantum semula...ada yang tercantum tetapi parutnya kekal ada...kalau parut ada dikulit luar ni ...bolehlah sapukan krim vitamin E supaya cepat pulih semula dan parut boleh hilang...kalau di hati...krim serba mak nenek tidak akan dapat memudarkan parut yang ada. Malah ada yang kembali berdarah jika dizalimi secara mentalnya.

Kekadang saya pun tidak faham ..adakah pelakunya tidak sedar atau buat-buat tidak sedar bahawa dia telah menzalimi seseorang yang pernah dikasihinya. Atau adakah..sebenarnya dia tidak kasih tetapi sengaja buat-buat kasih untuk tujuan tertentu..atau mangsa itu 'perasan' yang dia dikasihi padahal sebenarnya tidak wujud pun kasih itu di hati pelakunya..oooiiii...bersegi-segi kepala saya memikirkannya. Sebenarnya terlalu banyak tanda tanya bermain bebas di kepala saya...

Saya sering tersenyum sendirian apabila menyedari...aku sebenarnya berfikir 'atau'..atau..'
atau' yang bersegi-segi ni buat ape? seolah mahu menzalimi diri sendiri...cuba menyelesaikan masalah yang tak mungkin selesai selagi ada makhluk bernama manusia zalim di muka bumi ini...manusia yang suka mengambil peluang memperdaya dan menjerat perasaan insan yang sangat lemah...

Berhentilah daripada 'menzalimi' sesama insan. Cubalah kita letakkan diri kita ditempatnya..andainya terjadi kepada kita sendiri...bagaimana agaknya perasaan kita? Kalau rasanya kita sendiri tidak sanggup menghadapinya...jangan punah ranahkan hidup orang lain..jangan zalimi mereka...ececeh..amendenye ni mek wei????

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...