Ahad, 23 Ogos 2009

DOANYA...

Berbuka puasa sekeluarga amat menerujakan. Sudah lama tidak bersama-sama makan semeja. Hanya kami bertiga tinggal di rumah.'
Angah membaca doa buat kami sekeluarga. Saya berasa amat terharu..doa yang dibaca panjang dan menyentuh hati saya. Moga dia turut berdoa sedemikian rupa untuk kesejahteraan kami sekeluarga. Angah seperti yang saya pernah ceritakan adalah seorang pendiam...bercakap perkara yang perlu sahaja. Jawapan hanyalah senyuman. Di sebalik itu banyak keistimewaan pada dirinya..kasih sayang dan kelembutan hati..yang tiada pada diri saya.
Saya bangun ke dapur sebaik sahaja doa habis dibaca..dengan alasan tambah gulai lemak udang...di dapur saya menitiskan airmata..anak sudah remaja dan dewasa...ilmu di dada semakin bercambah tanpa saya sedari...tak lama lagi akan pergi jauh menuntut ilmu meninggalkan saya..semakin hari akan semakin jauh...saya sangat-sangat sedih...
Teringat pada Yan..anaknya menuntut di Mesir...tetapi semangatnya sangat kuat...tidak seperti saya...setengah jam jarak jauhnya dari rumah...saya tak tertahan merindui anak-anak saya...betapakah.
Minggu depan mereka bertiga akan balik semula ke asrama dan kami akan tinggal bertiga kembali...menyuap nasi bagai dipaksa..menelan air lekat di tekak mengenangkan anak-anak yang dikasihi...semoga allah senantiasa melindungi anak-anak yang kukasihi....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...