Sabtu, 10 Oktober 2009

BIMBANG..

Saya baru sahaja pulang ke rumah dengan hubby dan Pipa setelah menghantar Alang yang sedang makan asam pedas dengan roti canai pulang ke asrama..hahaha..dalam demam selsema ni saya masih boleh tersenyum lebar melihat telatah anak saya yang seorang ini. Dia makan dengan berselera sekali. Boleh lah cuba kalau teringin.
Alang sangat sukakan masakan ni. Sebenarnya kelmarin saya masakkan untuknya...dengan sambal tempe dan sedikit ulam pegaga. Pipa minta masakkan telur separuh masak..hish macam-macam. Daripada seekor ikan.. tinggal bahagian ekor dan sampai ke tengahari tadi dia makan. Saya cuma melihat sambil baring berselimut. Apabila rasa sedikit sihat setelah telan ubat..saya bangun memasak lagi..masak lemak cili padi, telur dadar , sayur sawi, sambal belacan dan ulam petai pulak ari ni. Pipa marah..time dia tidak sihat ibu buat ulam petai pulak. Ni kegemaran hubby saya..dan saya hanya makan isi ikan, telur dan sayur sahaja.
Apapun melihat anak-anak makan dengan selera sudah cukup. Walau amat memenatkan kerana tidak sihat. Kelmarin jumpa anak-anak di Perlis agak lewat kerana Angah dan Along ada kelas. Jadi saya belikan burger sahaja memikirkan masa sangat singkat dan tentu tidak sempat makan nasi bekalan seperti selalu. Angah relaks macam biasa. Saya tanya tentang PMR dan dia seperti biasa.. tersenyum. Dalam senyum boleh pulak menyahut "angah tido". Oii mak tuan..jawapan yang tak pernah saya duga keluar dari mulut anak saya yang seorang ni. Along memang tidur pun semasa paper sejarah PMR. Dia kata asyik fikir jawapan lima soalan yang memeningkan sampai terlena sekejap.
Saya bertanya..time paper yang mana satu.."semua" jawabnya ringkas dan tersenyum sambil membimbit bekalan yang saya bawa untuknya. Senangnya mereka ketiduran..dalam dewan exam boleh tidur...Saya mula meleteri dan disambut putera saya itu dengan senyuman demi senyuman sambil berlalu pergi setelah memeluk dan menciumi saya. Berleter ke tidak.. tidak pernah diendahkan..beredar awal kerana hendak bermain bola kerana jam hampir pukul 6 petang.
Terlintas diingatan saya pelajar-pelajar matrikulasi yang ketiduran tatkala menjawab soalan exam. Kadang-kadang saya kejutkan..kekadang saya biarkan..saya hairan..bagaimana boleh tidur..tidakkah mereka terfikir betapa pentingnya menyemak semula jawapan setelah siap menjawab? Tambahlah apa yang patut bila ada masa lebih..hairan bin ajaib anak-anak sekarang ni. Ambil mudah semua perkara.
Saya bimbang keadaan ini berterusan. Isnin ini paper maths dan sejarah..adakah dia akan ketiduran lagi? Aduhai anakku..tidurlah di tempat dan waktu yang sesuai dan bukan di dewan peperiksaan...ibu bimbang ...sangat-sangat bimbang.....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...