Sabtu, 31 Oktober 2009

DEEHA.....



Deeha is my second daughter and the third one..semasa kecil sangat pendiam..ke hospital selang seminggu..asma menyerang ikut cuaca dan kerap demam..jangkitan bronkitis ..saya teramat bimbangkan kesihatannya..mungkin kesan saya ambil ubat batuk..saya pun tidak sihat semasa hamilkan dia..ye la..dia dan Haziq hanya selang setahun..seperti kembar apabila semakin dewasa.
Alhamdulillah sekarang penyakitnya semakin jarang menyerang..dia pun tinggal di asrama..pandai jaga sendiri..apabila sakit ke hospital sedut gas..semakin banyak bercakap..semakin kerap tersenyum dan saya amat-amat bersyukur..perubahan yang sangat positif.
Tentang pelajaran..sangat sempoi..bukan scorer..lahir pun hujung tahun..kata orang slow learner sedikit..but di akhirnya buat kejutan..setara dengan yang lain...saya sangat-sangat bersyukur. Deeha sekarang semakin dewasa semakin manis pada pandangan mata saya..walaupun agak kurus..wajah lebih mirip wajah ayahnya dan ada yang kata seperti wajah arwah ibu saya..pastinya bukan macam saya.
30 Oktober adalah hari lahirnya..kelmarin..sambut sederhana di sekolah sains Perlis..bersekali ambil angah dan lawat along kerana along tak boleh balik..nak exam. Beli cake dan ayam goreng marrybrown sahaja. Hubby demam..tinggal di rumah..sedikit muram..tetapi asalkan ada sambutan sudahlah. Saya belikan jam tangan BUM dan Pipa beli zebra Big Headz utk dia. Deeha sebenarnya tidak suka anak patung ni..tp nampaknya dah dua hari ini peluk zebra tu..bermakna jugalah pemberian adik yang manja tu...hubby saya hadiahkan jeans dan t shirt levi's ...just nice for her...nampak Deeha begitu seronok...pandai juga hubby saya membeli...hehehe
Dalam gembira ada dukanya..along nampak sebal..tak tahu hujung pangkal..mungkin kes handset tak boleh digunakan..saya minta angah pinjamkan dan nampak dia begitu sedih menolak..saya paksa dia ambil..dan dalam tangisan dan airmata berguguran itu diambilnya juga...Kadang-kadang saya kesal..kesal kerana semakin sukar mendekati anak saya yang seorang ini. Sangat berahsia..sehingga benda kecil begitu tak terluahkan..tengok lah petang ini kalau ada duit saya belikan yang baru..kesian pulak...dia pun dah nak exam..tak mahu perasaan terperenyuk dalam kedukaan dan kesebalan begitu..
Kelmarin juga ada luka yang terpalit..sangat menyakitkan..tetapi tidak mengapa..ada hikmah di sebaliknya..baik untuk semua pihak dan manusia di sekeliling saya. Akhir kalam ...Selamat Hari Lahir Deeha..Selamat Menempuhi Peperiksaan Along..Selamat menempuhi hari mendatang dengan lebih ceria dan bahagia buat yang jauh...selamat semuanya...insyaallah... untuk saya...hem..once upon a time...kekasiihhhh hatiku...maaafkan aku (lagu laaa...tak ada kaitan dengan yang hidup atau yang mati) hohohohoo...

10 ulasan:

  1. happy bday deeha :D that zebra is soooo nice kak long. ehehhe.

    ps : sy suke ayat last kak long. keh keh keh =p

    BalasPadam
  2. ...deeha suka ape saje yang black n white..jam pun bnw jugak..ayat terakhir tu...betui ka?????? ..hohohoho...

    BalasPadam
  3. sy pun peminat black kak long. black and red, black and white. anything can go with black. mcm mistery. hehe.

    kirenye zebra tu, meet the requirement la ek. pndai syifa pilih ntok kakak die. hehe.

    BalasPadam
  4. itu la kelebihan pipa..sangat prihatin..tau tarikh birthday sume ahli keluarga...sensitif..sayangi sume orang..macam ibu dia..kahkahkah...betul la...deeha is a special young girl..too special...like u...so be happy always..u deserve it...

    BalasPadam
  5. alang, epi besday..=) sori naa acik lupa.hehe. nnt acik bg adiah hangpa semua skali la naa..hehe. syifa' pn mesti dpt adiah.hehe. take care long. jgn sedih2..senyum2 k. don't worry about kakak..i know she can do it..=)

    BalasPadam
  6. pipa jgn bagi hadiah agi..beli utk alang dia pn dapat satu..akak bengang semacam..harap-harap gitulah..k.long tak leh nak tolong..chik take care ok..selesaikan semua masalah satu persatu..nanti burden kepala sbb cabang banyak sangat...ada masa mai na..rindu..raya kami tak balik...

    BalasPadam
  7. all of us are special in a different way kak long :D kak long pun ter-special among the specials. hehehe.

    BalasPadam
  8. special?..agree..special in a sense of making trouble..dadidu...special gak tu..kebolehan luar biasa yang dah jadi biasa..kahkahkah

    BalasPadam
  9. hahahaha. kalau takde trouble, hidup bosan pulak kan kak long...?

    BalasPadam
  10. betul gak..baru perasan..ada naik turun..ada tangis dan ketawa...another kelebihan kita..boleh senyum dalam tangis..so great isnt it..ada orang kata camtu..u tak pe la..dalam sedih pun boleh ketawa...ooooooo kembang.....

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...